lördag 23 februari 2013

Hej på er :)
Sopp lunchen blev lyckadoch här är receptet på Focaccis brödet.
25g jäst
3dl ljummet vatten
0,5dl olivolja
2msk honung
1msk flingsalt
7dl vetemjöl special
1.Vispa ut jästen med vatten,olivoljan,honungen och flingsalt i en bunke.
2.Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en deg knåda degen i cirka 5min.
3.Jäs degen till dubbel storlek i bunken täckt med bakduk i 35min.
4.sätt ugnen på 220grader.
5.Hällut degen på mjölat bakbord och dela den i 2delar knåda den lite och lägg den på 2 olja de plåt ar med flingsalt o botten.
6.Platta ut degen tills den är cirka 1-2cm tjock och låt jäsa under bakduk till dubbel storlek cirka 30min.
7.Sätt fingret i degen så att det formas en massa hål ringla oliv oljaöver och strö över flingsalt.
Jag lade i svarta oliver i hålen och rödlök.det går att andväns allt möjligt fetaost,tomat,tinjan m,m.
8.Baka brödet i mitten av ugnen tills det är gyllene cirka 10min.
God spis.

Nä nu skal jag i väg och köpa nya under byxor trott att dem jag har är över 4år så nu tror jag att det är dags att in handla nya fräs sa.
Kram till er alla goa vänner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar